Els Programa d'Educació Emocional pretenen afavorir en les xiquetes i els
xiquets hàbits que faciliten l'expressió i la comprensió de les diferents
emocions que senten, i a més, es pretén treballarlos íntegrament, incidint en
cada àrea que regeix el nostre organisme (social i Habilitats Socials,
Motricitat fina i gruixuda, Autonomia i Desenvolupament Personal,
Desenvolupament Cognitiu).
Cóm es desenvolupen les activitats? Quan parlem amb els xiquets de les
diferents emocions existents, ells comencen a adquirir un vocabulari emocional,
a entendre que a vegades és normal sentir-se enfadats o tristos i observen que
poden comunicar el seu estat als altres de diverses formes.
L'educació de la intel·ligència emocional ajudarà als xiquets a controlar
les seues emocions, els seus impulsos, regular el seu estat d'ànim… D'aquesta
manera aprendran que no les han de reprimir, si no saber-les expressar de la
forma més adequada a cada moment (molts xiquets ploren o peguen per no saber
expressar realment el que senten). A més, a poc a poc, els xiquets s'aniran
coneixent a si mateixos, millorant les relacions interpersonals i evitant els
conflictes. Ja des de la infància, els més xicotets viuen moltes vegades
situacions de “angoixa” elevada, ja que pateixen el “assetjament” de companys
(els peguen o els amenacen amb no parlar-los o no jugar amb ells), i això va
afectant el xicotet que ho pateix, perquè si no ho afronta de manera adequada,
pot arribar a veure's afectada la seua autoestima i la seua manera
d’interactuar amb els altres.
En definitiva, a través de programes com aquest, els xiquets a més de
reconéixer les seues pròpies emocions reconeixeran les dels altres per mitjà de
diferents signes d'expressió emocional com per exemple el plor, el somriure…
interpretant-les adequadament. A més, és una manera de previndre dificultats
d'interacció del xiquet amb la família, amb l'entorn escolar, afavorint la
creació d'una autoestima sana i fomentant les habilitats socials necessàries
per a fer front a situacions de conflicte no sols a l'aula, sinó també en
qualsevol entorn en el qual es moga.
D'entre les activitats que es realitzen, destaquem les següents: “El racó
de les emocions (on els xiquets aprendran a expressar el que senten), lectura i
exploració de contes de 8 emocions (alegria, tristesa, enuig, amabilitat, por,
soledat, amor/amistat i gelosia), l'estenedor dels records (amb fotos, records
infantils…), dibuixos (d'un mateix i de les emocions), mímica/gestos/joc de rol
(crear situacions i posar-se en lloc de l'altre), modelar cares amb plastilina,
abraçades musicals, massatges (amb diferents objectes), activitats a través de
la Tauleta, etc.
En totes les activitats proposades no sols es treballen els aspectes
esmentats de la Intel·ligència Emocional, sinó que a més, les activitats
giraran entorn de les àrees que comprenen l'Atenció Primerenca: desenvolupament
motor, cognitiu, personal, social i llenguatge infantil. D'aquesta manera es
realitzen activitats divertides en les quals treballarem especialment sobre
aquelles àrees que el xiquet necessita millorar, donant-li importància en cada
sessió a una àrea i a unes emocions concretes.
Aquí us passe un curtmetratges animat sobre valors i creixement personal
per mostrar un exemple de cóm es pot treballar a l’aula.
Comentaris
Publica un comentari a l'entrada