Activitats d’Educació Emocional per a l’aula d’Educació Infantil



Els Programa d'Educació Emocional pretenen afavorir en les xiquetes i els xiquets hàbits que faciliten l'expressió i la comprensió de les diferents emocions que senten, i a més, es pretén treballarlos íntegrament, incidint en cada àrea que regeix el nostre organisme (social i Habilitats Socials, Motricitat fina i gruixuda, Autonomia i Desenvolupament Personal, Desenvolupament Cognitiu).

Cóm es desenvolupen les activitats? Quan parlem amb els xiquets de les diferents emocions existents, ells comencen a adquirir un vocabulari emocional, a entendre que a vegades és normal sentir-se enfadats o tristos i observen que poden comunicar el seu estat als altres de diverses formes.
L'educació de la intel·ligència emocional ajudarà als xiquets a controlar les seues emocions, els seus impulsos, regular el seu estat d'ànim… D'aquesta manera aprendran que no les han de reprimir, si no saber-les expressar de la forma més adequada a cada moment (molts xiquets ploren o peguen per no saber expressar realment el que senten). A més, a poc a poc, els xiquets s'aniran coneixent a si mateixos, millorant les relacions interpersonals i evitant els conflictes. Ja des de la infància, els més xicotets viuen moltes vegades situacions de “angoixa” elevada, ja que pateixen el “assetjament” de companys (els peguen o els amenacen amb no parlar-los o no jugar amb ells), i això va afectant el xicotet que ho pateix, perquè si no ho afronta de manera adequada, pot arribar a veure's afectada la seua autoestima i la seua manera d’interactuar amb els altres. 

En definitiva, a través de programes com aquest, els xiquets a més de reconéixer les seues pròpies emocions reconeixeran les dels altres per mitjà de diferents signes d'expressió emocional com per exemple el plor, el somriure… interpretant-les adequadament. A més, és una manera de previndre dificultats d'interacció del xiquet amb la família, amb l'entorn escolar, afavorint la creació d'una autoestima sana i fomentant les habilitats socials necessàries per a fer front a situacions de conflicte no sols a l'aula, sinó també en qualsevol entorn en el qual es moga.

D'entre les activitats que es realitzen, destaquem les següents: “El racó de les emocions (on els xiquets aprendran a expressar el que senten), lectura i exploració de contes de 8 emocions (alegria, tristesa, enuig, amabilitat, por, soledat, amor/amistat i gelosia), l'estenedor dels records (amb fotos, records infantils…), dibuixos (d'un mateix i de les emocions), mímica/gestos/joc de rol (crear situacions i posar-se en lloc de l'altre), modelar cares amb plastilina, abraçades musicals, massatges (amb diferents objectes), activitats a través de la Tauleta, etc.

En totes les activitats proposades no sols es treballen els aspectes esmentats de la Intel·ligència Emocional, sinó que a més, les activitats giraran entorn de les àrees que comprenen l'Atenció Primerenca: desenvolupament motor, cognitiu, personal, social i llenguatge infantil. D'aquesta manera es realitzen activitats divertides en les quals treballarem especialment sobre aquelles àrees que el xiquet necessita millorar, donant-li importància en cada sessió a una àrea i a unes emocions concretes.

Aquí us passe un curtmetratges animat sobre valors i creixement personal per mostrar un exemple de cóm es pot treballar a l’aula.


Comentaris