El llibre Aprenentatge Servei
(ApS): educació i compromís cívic publicat en 2009 definia
l'aprenentatge-servei com:
“Una metodologia que combina
en una sola activitat l'aprenentatge de continguts, competències i valors amb
la realització de tasques de servei a la comunitat. L'aprenentatge servei
parteix de la idea que l'ajuda mútua és un mecanisme de progrés personal, econòmic
i social millor que la persecució obsessiva del profit individual”.
Segons la definició de la
fundació basca Zerbikas (2009):
*Integra el servei a la
comunitat amb l'aprenentatge de continguts, habilitats i valors.
*Combina intencionalitat
pedagògica i solidària.
*Combina aprenentatge i servei
a la comunitat en un mateix projecte.
*És un projecte educatiu amb
utilitat social.
*Vincula l'aprenentatge a
l'exercici de la ciutadania activa.
Com es veu en totes dues
definicions i diferenciant-se de l'Aprenentatge Basat en Problemes que ja
s'utilitza en molts col·legis, l'Aprenentatge Servei posa l'accent l'alumnat
motivat cap a una problemàtica actual sobre l'entorn amb intenció de
millorar-lo, emfatitzant així el la seua utilitat social.
Aprenentatge i Servei Solidari
és, en definitiva, un model educatiu que adquireix sentit a partir de la
integració dels seus components:
• Aprenentatge: té una
intencionalitat educativa explícita, vinculada a l'adquisició de coneixements,
habilitats, actituds i valors.
• Servei Solidari: mobilitza
l'interés dels seus protagonistes cap a un servei a la comunitat.
• Aprenentatge i Servei
Solidari: vincula l'aprenentatge a l'exercici de la ciutadania activa.
Seria interessant
plantejar-nos aplicar mètodes sobre els quals es treballen paral·lelament els
valors d'una altra manera com a través de l'Educació Emocional. Actualment en
moltes escoles s'aborda ja des del primer cicle d'Educació Infantil, el ABP,
emfatitzant l'aspecte cooperatiu d'aquest.
Si aconseguírem aplicar-ho i
desenvolupar el caràcter solidari, la compassió, l'empatia pel proïsme i per un
mateix, podríem fer front a quantitat de problemes tan actuals com
l'assetjament escolar o la violència de gènere.
Ens queda un ardu camí per
davant dins de l'educació, sobretot a les mamàs, papàs i docents que recentment
arribem a aquest món en el qual el desenvolupament de les xiquetes i xiquets
avança amb passes de gegant.
Comentaris
Publica un comentari a l'entrada