Aprenentatge Servei



El llibre Aprenentatge Servei (ApS): educació i compromís cívic publicat en 2009 definia l'aprenentatge-servei com:
“Una metodologia que combina en una sola activitat l'aprenentatge de continguts, competències i valors amb la realització de tasques de servei a la comunitat. L'aprenentatge servei parteix de la idea que l'ajuda mútua és un mecanisme de progrés personal, econòmic i social millor que la persecució obsessiva del profit individual”.
Segons la definició de la fundació basca Zerbikas (2009):
*Integra el servei a la comunitat amb l'aprenentatge de continguts, habilitats i valors.
*Combina intencionalitat pedagògica i solidària.
*Combina aprenentatge i servei a la comunitat en un mateix projecte.
*És un projecte educatiu amb utilitat social.
*Vincula l'aprenentatge a l'exercici de la ciutadania activa.
Com es veu en totes dues definicions i diferenciant-se de l'Aprenentatge Basat en Problemes que ja s'utilitza en molts col·legis, l'Aprenentatge Servei posa l'accent l'alumnat motivat cap a una problemàtica actual sobre l'entorn amb intenció de millorar-lo, emfatitzant així el la seua utilitat social.
Aprenentatge i Servei Solidari és, en definitiva, un model educatiu que adquireix sentit a partir de la integració dels seus components:
• Aprenentatge: té una intencionalitat educativa explícita, vinculada a l'adquisició de coneixements, habilitats, actituds i valors.
• Servei Solidari: mobilitza l'interés dels seus protagonistes cap a un servei a la comunitat.
• Aprenentatge i Servei Solidari: vincula l'aprenentatge a l'exercici de la ciutadania activa.
Seria interessant plantejar-nos aplicar mètodes sobre els quals es treballen paral·lelament els valors d'una altra manera com a través de l'Educació Emocional. Actualment en moltes escoles s'aborda ja des del primer cicle d'Educació Infantil, el ABP, emfatitzant l'aspecte cooperatiu d'aquest.

Si aconseguírem aplicar-ho i desenvolupar el caràcter solidari, la compassió, l'empatia pel proïsme i per un mateix, podríem fer front a quantitat de problemes tan actuals com l'assetjament escolar o la violència de gènere.
Ens queda un ardu camí per davant dins de l'educació, sobretot a les mamàs, papàs i docents que recentment arribem a aquest món en el qual el desenvolupament de les xiquetes i xiquets avança amb passes de gegant.


Comentaris