Es
fa difícil pensar que en Ciències el xiquet haja d'experimentar a través de la
pissarra digital o de fotos, per exemple. Tindre al nostre abast les eines TIC
pot servir-nos per a introduir a l'aula el que volem treballar en el nostre
projecte (conceptes, recursos, materials a utilitzar, etc.) però creeu realment
que són un recurs adequat per a l'ensenyament de matèries com aquesta en la
qual ens trobem?, on té cabuda ací l'experimentació i l'acostament a la
realitat?
Existeixen
en molts col·legis els horts urbans. No deixen de ser tests enormes amb algunes
llavors que ells planten i reguen segons el curs (p3, p4 o p5). Això està molt
allunyat del “descobrir” tal qual ho entenem com a docents. Es proposen també
excursions a l'hort urbà de la ciutat, on els jubilats tenen un trosset de
terreny per a cultivar; excursions a la muntanya o també excursions on passen
el dia fora amb algun tema que estiga dins dels continguts que treballen a
l'aula.
A
l'EGB, el treball i els recursos les excursions en infantil eren inexistents.
En primària s'augmentava a alguna eixida que no estava organitzada pels *profes
sinó per l'AMPA. Actualment, encara que hi ha molt a millorar, en aqueix
aspecte s'ha avançat bastant perquè, una vegada més, s'intenta acostar la
realitat del xiquet a l'aula o acostar a aquest a l'ambient adequat per a
treballar aqueixes ciències posteriorment a l'aula. Per exemple, l'eixida al
mercat dels més xiquets, a les floristeries o comerços pròxims, propicien que
hi haja un aprenentatge més significatiu, amb el qual després de fer una visita
recorden i experimenten a l'aula els continguts que volíem que veren de primera
mà prèviament.
D'altra
banda, abans, l'enfocament que se seguia era totalment tradicional, allunyat
del treball per projectes o del treball cooperatiu i experiencial que la meua
filla té ara en primària i ha tingut en infantil. Queda molt per millorar en
l'educació i en la visió del professorat que té respecte a “ensenyar”. No
obstant això, estic convençuda que anem en la direcció adequada.
Els
docents tenim un paper fonamental en l'aprenentatge dels nostres alumnes. Per a
això una vegada la nostra formació i reciclatge és bàsica perquè, una vegada
més, hem d'aconseguir aqueix aprenentatge significatiu del qual parlem,
acostant les experiències més immediates de l'entorn del nostre alumnat a
l'aula.
Com
Vargas va afirmar en 1997, els “recursos per a aprendre que empra el mestre i
les seues alumnes afecta a l'eficàcia del programa educatiu i l'ús creatiu dels
mateixos augmenta la possibilitat que els estudiants aprenen més o retinguen
millor” (Vargas, 1997, p. 288).
El
que ens porta a pensar que els materials i recursos poden fomentar sens dubte
la creativitat i la resolució de problemes en els nostres xicotets, fent que el
coneixement s'assente de forma més sòlida. Així doncs, la seua elecció ha de
ser molt cuidada pel docent. Molts d'ells podem consultar-los a través de les
xarxes socials i les cerques per internet.
Us
deixe un enllaç perquè pugueu consultar alguns: Enllaç
Comentaris
Publica un comentari a l'entrada