Ciències i tecnologia com s'experimenta?


Es fa difícil pensar que en Ciències el xiquet haja d'experimentar a través de la pissarra digital o de fotos, per exemple. Tindre al nostre abast les eines TIC pot servir-nos per a introduir a l'aula el que volem treballar en el nostre projecte (conceptes, recursos, materials a utilitzar, etc.) però creeu realment que són un recurs adequat per a l'ensenyament de matèries com aquesta en la qual ens trobem?, on té cabuda ací l'experimentació i l'acostament a la realitat?

Existeixen en molts col·legis els horts urbans. No deixen de ser tests enormes amb algunes llavors que ells planten i reguen segons el curs (p3, p4 o p5). Això està molt allunyat del “descobrir” tal qual ho entenem com a docents. Es proposen també excursions a l'hort urbà de la ciutat, on els jubilats tenen un trosset de terreny per a cultivar; excursions a la muntanya o també excursions on passen el dia fora amb algun tema que estiga dins dels continguts que treballen a l'aula.



A l'EGB, el treball i els recursos les excursions en infantil eren inexistents. En primària s'augmentava a alguna eixida que no estava organitzada pels *profes sinó per l'AMPA. Actualment, encara que hi ha molt a millorar, en aqueix aspecte s'ha avançat bastant perquè, una vegada més, s'intenta acostar la realitat del xiquet a l'aula o acostar a aquest a l'ambient adequat per a treballar aqueixes ciències posteriorment a l'aula. Per exemple, l'eixida al mercat dels més xiquets, a les floristeries o comerços pròxims, propicien que hi haja un aprenentatge més significatiu, amb el qual després de fer una visita recorden i experimenten a l'aula els continguts que volíem que veren de primera mà prèviament.
D'altra banda, abans, l'enfocament que se seguia era totalment tradicional, allunyat del treball per projectes o del treball cooperatiu i experiencial que la meua filla té ara en primària i ha tingut en infantil. Queda molt per millorar en l'educació i en la visió del professorat que té respecte a “ensenyar”. No obstant això, estic convençuda que anem en la direcció adequada.

Els docents tenim un paper fonamental en l'aprenentatge dels nostres alumnes. Per a això una vegada la nostra formació i reciclatge és bàsica perquè, una vegada més, hem d'aconseguir aqueix aprenentatge significatiu del qual parlem, acostant les experiències més immediates de l'entorn del nostre alumnat a l'aula.
Com Vargas va afirmar en 1997, els “recursos per a aprendre que empra el mestre i les seues alumnes afecta a l'eficàcia del programa educatiu i l'ús creatiu dels mateixos augmenta la possibilitat que els estudiants aprenen més o retinguen millor” (Vargas, 1997, p. 288).
El que ens porta a pensar que els materials i recursos poden fomentar sens dubte la creativitat i la resolució de problemes en els nostres xicotets, fent que el coneixement s'assente de forma més sòlida. Així doncs, la seua elecció ha de ser molt cuidada pel docent. Molts d'ells podem consultar-los a través de les xarxes socials i les cerques per internet.

Us deixe un enllaç perquè pugueu consultar alguns: Enllaç

Comentaris