Educació Emocional

En l'actualitat, es posa en relleu la importància de previndre en l'àmbit escolar i social temes tan importants com l'assetjament escolar, violència de gènere, ciberbullying, etc. , i posa de manifest la necessitat de formació per part no sols del professorat, sinó de molts altres professionals, pares, mares i, en definitiva, de tota la comunitat per a combatre aquesta xacra social en què s'ha convertit la "violència".

Des de les jornades de formació pel professorat se'ns ha plantejat la rellevància de la creació de "comunitats d'aprenentatge", i deixa en segon pla l'àmbit de la "educació emocional" com a eina de prevenció en aquests temes pel seu "poc rigor científic".

Però no oblidem que l'"Educació Emocional" va més enllà del mer fet de "educar en emocions" (alegria, tristesa o por per exemple); no oblidem... que abasta àrees tan significatives com habilitats socials, resolució de conflictes, reconéixer les nostres emocions i la dels altres, treballar els sentiments, saber expressar i comunicar (parlar) amb els nostres amics-pares-companys-professors el que ens passa i el que veiem, la importància de triar el que un vol, defensar els drets propis i opinions, posa en relleu la importància del valor de l'amistat, entre altres, engloba activitats pràctiques que ens ajuden a buscar solucions i alternatives a conflictes i situacions que es viuen dia a dia, fem pensar, posar-se en el lloc de l'altre, compartir experiències, treballar l'autoestima, la igualtat entre xiquets i xiquetes... i un llarg etcètera que, en definitiva, ajuden a crear una sèrie d'eines que ens fa crear-nos com a persones, interactuar amb el nostre entorn i  socialitzar-nos.

Així doncs, vull destacar que des de la Psicologia i l'Educació s'investiga i es treballa moltíssim en aquest àmbit de la "educació emocional". Un enfocament que des de fa anys es gasta com a instrument de prevenció ja des de la primera infància, que cada vegada més col·legis haurien d'incloure com a matèria o programes escolars, i molt útil per als professionals que treballem en el sector. D'ací la necessitat de formació en els adults també, perquè encara hi ha molts docents, pares, mares i professionals que no saben ser assertius, escoltar, comunicar, manejar conflictes, crear alternatives... etc. amb els seus fills, filles o alumnes. De tot això i de molt més, s'ocupa l'"Educació Emocional".

No obstant això, vull igualment matisar la necessitat de crear aquestes "comunitats d'aprenentatge" tan necessàries i indispensables en l'actualitat, i en la qual ja molts professors, pedagogs, psicòlegs, tècnics, etc., es dediquen a formar-se per a poder dur-les a terme cada vegada en més col·legis, instituts, centres infantils i a la comunitat en general.
Crec sincerament que totes dues maneres de treballar estan estretament lligades i haurien d'anar unides per a continuar lluitant no sols contra la violència, sinó en definitiva per a crear-nos com a persones. 
A continuació, us deixe un vídeo d'un documental del col·legi Monserrat de Barcelona on expliquen com treballen ells l'educació emocional a l'aula i perquè és important incloure-la en els col·legis.





Comentaris