L'Educació
en Valors i les normes en Educació Infantil han de treballar-se a través del
joc. És a través d'aquest joc, on els xiquets aprenen a conviure a
respectar-se, aprenen normes i, a nosaltres els adults, ens ajuda a aplicar els
límits. Quan parlem de normes i límits sembla que siga una cosa negativa. Però
no oblidem que, si no posem des de ben xicotets els límits adequats, els
xiquets aniran pel món com un vaixell sense capità, que a la primera tempesta
s'anirà a pic.
L'Informe Delors (UNESCO, 1996) reconeix que l'educació emocional és un complement indispensable en el desenvolupament cognitiu i una eina fonamental de prevenció, ja que molts problemes tenen el seu origen en l'àmbit emocional. L'Educació Emocional té com a objectiu ajudar les persones a descobrir, conéixer i regular les seues emocions i incorporar-les com a competències. Rafael Bisquerra, Pablo Fernández Berrocal i Juan Carlos Pérez González, Mar Romera... són tot un referent al nostre país.
Amb
les Escoles de Pares es pretén crear un espai per als docents i les famílies en
el qual es puguen resoldre dubtes, compartir experiències i aprendre eines per
al difícil paper que afrontem en l'educació.
Però
no sols les normes o límits són el tema estrela pel qual es pregunta
constantment, sinó que l'autoestima, la igualtat entre xiquets i xiquetes, la
comunicació, afectivitat, els joguets xiquets/xiquetes, l'adaptació al centre
escolar, disciplina positiva... són només alguns dels temes que podrem tractar
a les escoles de pares que es proposen. Bé és cert que, costa moltíssim que les
mares i els pares arriben i que, els que ho fan, són sempre els que menys ho
necessiten. És una forma de, almenys, millorar els seus recursos com a famílies
i acompanyar la nostra labor docent.
També,
actualment, en moltes escoles es treballa a partir de les comunitats
d'aprenentatge. Podeu llegir més sobre elles buscant al seu referent Ramón
Flecha. En la seua monogràfic “Comunitats d'Aprenentatge: un projecte de
transformació social i educativa” podeu veure el seu model educatiu:
Es
treballa el tema de la “Violència” (a les aules) a través de Tertúlies
Dialògiques, formació a pares voluntaris, El club *dels *Valents (valents),
etc.
Ramon
Flecha no està d'acord amb autors com Rafael Bisquerra, tot un referent de
l'Educació Emocional i, arriba fins i tot, a desvalorar el seu treball com a
professionals en el camp de les emocions perquè, segons ell, no hi ha avals
científics de la Educació Emocional i si de les Comunitats d'Aprenentatge. No
obstant això, té aportacions molt bones per a aplicar en els col·legis. Al cap
i a la fi, sota el meu punt de vista, crec que ningú és millor ni pitjor
simplement hem de fer una selecció i combinació de tot allò que ens resulte
interessant per a treballar dins de les classes i, ens ajude a aqueixa
transmissió de valors per a fomentar el respecte i la cura del nostre entorn o
combatre aqueixa xacra, que ja he comentat en alguna ocasió, en la qual es
convertit el *bullying, la violència de gènere etc.
Comentaris
Publica un comentari a l'entrada