L'Educació en Valors i les normes en Educació infantil


L'Educació en Valors i les normes en Educació Infantil han de treballar-se a través del joc. És a través d'aquest joc, on els xiquets aprenen a conviure a respectar-se, aprenen normes i, a nosaltres els adults, ens ajuda a aplicar els límits. Quan parlem de normes i límits sembla que siga una cosa negativa. Però no oblidem que, si no posem des de ben xicotets els límits adequats, els xiquets aniran pel món com un vaixell sense capità, que a la primera tempesta s'anirà a pic.


Resultado de imagen de educacio en valors

L'Informe Delors (UNESCO, 1996) reconeix que l'educació emocional és un complement indispensable en el desenvolupament cognitiu i una eina fonamental de prevenció, ja que molts problemes tenen el seu origen en l'àmbit emocional. L'Educació Emocional té com a objectiu ajudar les persones a descobrir, conéixer i regular les seues emocions i incorporar-les com a competències. Rafael Bisquerra, Pablo Fernández Berrocal i Juan Carlos Pérez González, Mar Romera... són tot un referent al nostre país.

Amb les Escoles de Pares es pretén crear un espai per als docents i les famílies en el qual es puguen resoldre dubtes, compartir experiències i aprendre eines per al difícil paper que afrontem en l'educació.
Però no sols les normes o límits són el tema estrela pel qual es pregunta constantment, sinó que l'autoestima, la igualtat entre xiquets i xiquetes, la comunicació, afectivitat, els joguets xiquets/xiquetes, l'adaptació al centre escolar, disciplina positiva... són només alguns dels temes que podrem tractar a les escoles de pares que es proposen. Bé és cert que, costa moltíssim que les mares i els pares arriben i que, els que ho fan, són sempre els que menys ho necessiten. És una forma de, almenys, millorar els seus recursos com a famílies i acompanyar la nostra labor docent.
També, actualment, en moltes escoles es treballa a partir de les comunitats d'aprenentatge. Podeu llegir més sobre elles buscant al seu referent Ramón Flecha. En la seua monogràfic “Comunitats d'Aprenentatge: un projecte de transformació social i educativa” podeu veure el seu model educatiu:

Resultado de imagen de educacio en valors
Es treballa el tema de la “Violència” (a les aules) a través de Tertúlies Dialògiques, formació a pares voluntaris, El club *dels *Valents (valents), etc.
Ramon Flecha no està d'acord amb autors com Rafael Bisquerra, tot un referent de l'Educació Emocional i, arriba fins i tot, a desvalorar el seu treball com a professionals en el camp de les emocions perquè, segons ell, no hi ha avals científics de la Educació Emocional i si de les Comunitats d'Aprenentatge. No obstant això, té aportacions molt bones per a aplicar en els col·legis. Al cap i a la fi, sota el meu punt de vista, crec que ningú és millor ni pitjor simplement hem de fer una selecció i combinació de tot allò que ens resulte interessant per a treballar dins de les classes i, ens ajude a aqueixa transmissió de valors per a fomentar el respecte i la cura del nostre entorn o combatre aqueixa xacra, que ja he comentat en alguna ocasió, en la qual es convertit el *bullying, la violència de gènere etc.




Comentaris